Education

کدام یک بهتر است فیبر نوری یا لینک بی سیم ؟

فیبر نوری یا لینک بی سیم کدام یک بهتر است ؟

ارتباط فیبر نوری یا لینک وایرلس ؟

شما ممکن است از قبل نسبت به فیبر و اینترنت بی سیم تعصب داشته باشید و در واقع  ، بسیاری حتی در مکانی نیستند که چنین انتخابی را داشته باشند که بتوانند بین این دو انتخاب کنند.

اما ، چه اتفاقی می افتد که مجبور شوید یکی از این دو را انتخاب کنید؟ اگر بتوانید بین این دو  انتخاب کنید، کدام گزینه برای استفاده  شما بهتر خواهد بود؟

نگاهی عینی به جوانب مثبت و منفی هر یک خواهیم داشت و بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید.

جوانب مثبت و منفی اینترنت فیبر

اینترنت فیبر انتخاب سیم دار زمان حال ما است. جایگزین امکانات سنتی مبتنی بر مس مانند T-1 ، DSL و Ethernet over Copper شده است. با سرعت بالا و خدمات بسیار قابل اعتماد ، ما دریافته ایم که مشتری ما فقط در صورت عدم دسترسی به فیبر یا تهیه آن بسیار گران ، مس را انتخاب می ک

کیفیت اتصال

بهترین مزیت اینترنت فیبر نوری کیفیت اتصال شماست. برخلاف سایر اتصالات سیمی و به ویژه بی سیم ، سیگنال فیبر به سختی هرچه بیشتر از منبع اتصال حرکت کند ، خراب نمی شود. به عنوان مثال ، مس دارای محدودیت مسافت است که حتی نمی توان با تکرار کننده ها به اندازه کافی طول مسیر را افرایش داد. در یک فاصله خاص ، به سادگی سیگنال شما ضعیف یا از بین می رود.

علاوه بر این ، فیبر مقاومت قابل توجهی در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) دارد ، به این معنی که سیگنال توسط چیزهایی که سیگنال الکتریکی دارند مانند خطوط برق یا زیرساخت های فیزیکی ساختمان شما مزاحم نخواهد بود.

از آنجا که عوامل محیطی تأثیر کمی بر فیبر دارند ، سرعت آن از 50 مگابیت بر ثانیه تا 100 گیگابیت بر ثانیه می رسد. این سرعت با فناوری های رقابتی بی نظیر است.

 امنیت

یکی دیگر از مزایای استفاده از فیبر در توانایی حفظ شبکه ایمن تر است. تنها راه بر هم زدن اینترنت فیبر نوری قطع کابل است. اگر یک کابل فیبر به خطر بیفتد ، به دلیل اختلال در سیگنال ، کل سیستم تحت تأثیر قرار می گیرد ، به شما این امکان را می دهد که با سرعت بیشتری نقض ها را شناسایی کرده و رفع نمایید. این در مقایسه با اینترنت مس است که می توان از آنها استفاده کرد و داده ها را بدون اینکه شما بدانید رهگیری  کنند.

از آنجا که هیچ سیگنالی از کابل خارج نمی شود ، این امر باعث می شود که دیگران نتوانند “از طریق انتقال” به شما گوش دهند و شبکه شما را بیشتر ایمن سازد.

مقیاس پذیری

فیبرهای نوری پنج برابر کوچکتر و بیست برابر سبک تر از سیم های مسی هستند و نصب آنها را نسبت به سایر گزینه ها راحت تر می کند. آنها همچنین می توانند تجهیزات را به راحتی ارتقا دهند ، زیرا می توان کابل های جدیدی را روی فیبر اصلی قرار داد. این امر آن را به یک راه حل عالی برای مشاغل در حال رشد یا کسانی که به دنبال گسترش شبکه هستند تبدیل می کند.

هزینه کلی

گرچه ممکن است هزینه اولیه بیشتر باشد،  اما هزینه کلی استفاده از اینترنت فیبر نوری کمتر از سایر روش ها است.

کابلهای فیبر برای  نگهداری به هزینه کمتری نیاز دارند زیرا در برابر خوردگی مقاوم هستند و اتصال آنها را بسیار قابل اطمینان تر می کند. این امر آنها را به گزینه اصلی در مناطقی تبدیل می کند که سیم های دیگر ممکن است در معرض عناصر قرار بگیرند و با گذشت زمان نیاز به تعویض دارند.

یک مطالعه توسط Grand View Research رشد مداوم در مصرف فیبر را پیش بینی کرده است. با محبوبیت بیشتر در بازار ، قیمت ها همچنان به سطح رقابتی خود ادامه می دهند و این امر باعث می شود که از نظر اقتصادی نیز برای مشاغل مقرون به صرفه باشد.

 خطر خسارت

در عین حال که نازک بودن و نازک بودن کابل های فیبر نوری فوایدی دارد ، اما در معرض آسیب بیشتر به آسیب فیزیکی نیز هستند. در صورت محافظت نشدن ، آسیب دیدن این کابل ها در هنگام سیم کشی یا بازسازی زیرساخت ها به طور قابل توجهی آسان تر است. مهم است که هنگام نصب کابلهایی که می توانند با کابلهای فیبر کار کنند ، به خصوص در گوشه و کنار آسیب می بینند.

 هزینه اولیه

با کمترین هزینه کلی ، در مقایسه با سایر روشهای سنتی اتصال ، هنوز یک هزینه راه اندازی اولیه وجود دارد که ممکن است شما را نگران کند و باعث انصراف شما از اجرای فیبر شوذ.

جوانب مثبت و منفی اینترنت بی سیم

بی سیم ، چه فرکانسهای ازاد و چه از  فرکانس های داری مجوز  سالهاست که وجود دارد.این فناوری از همان زمان پیشرفت چشمگیری داشته و پهنای باند 1000 مگابیت بر ثانیه یا بیشتر در مسافت های کوتاه امکان پذیر است. این یک ارتباط کم هزینه برای شرکت شما در شبکه و آزادی حرکت را فراهم می کند ، اما محدودیت پهنای باند و خطرات امنیتی ممکن است کافی باشد تا شما را به سمت دیگری سوق دهد.

هزینه اولیه

شبکه های بی سیم در مکان هایی که فیبر قبلا اجرا نشده  ، بهترین راه حل می باشد. بسیاری از هزینه های نصب کاهش می یابد . برای رفع کوتاه مدت ، بی سیم می تواند بهترین گزینه برای شرکت شما باشد. شما فقط به آنتن و دسترسی به شبکه نیاز دارید که آنتن به آن متصل شود.

 نصب سریع

با اتصال به اینترنت بی سیم ، در صورت وجود آنتن ، امکان راه اندازی اتصال فوری وجود دارد. هیچ حفاری لازم نیست و هیچ اتکا به شخص ثالث مانند شرکت تلفن یا یک شرکت نصاب فیبر وجود ندارد.

قدرت سیگنال

یکی از بزرگترین مشکلات اینترنت بی سیم این است که قدرت سیگنال هرچه از ایستگاه فرستند فاصله میگیرید کاهش می یابد.

امنیت

حفظ امنیت با شبکه های بی سیم به مراتب بیشتر از شبکه فیبر نوری است. در مواردی که برای دسترسی باید کابل فیبر نوری قطع شود ، هر کسی که مهارت کافی داشته باشد می تواند به یک شبکه بی سیم دسترسی پیدا کند. همچنین برای ردیابی آنها روشهای محدودی وجود دارد. شکستن هنگام استفاده از طیف مجاز دشوارتر است ، اما با wi-fi ، خطرات امنیتی ممکن است منجر به استفاده فقط برای انتقال استفاده عمومی شود تا داده هایی که باید واقعاً در برابر مصالحه محافظت شوند.

اگر حفظ یک شبکه امن برای کسب و کار شما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ، استفاده از اتصال به اینترنت بی سیم ، به ویژه فرکانس بدون مجوز ، ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد.

فیبر در مقابل اینترنت بی سیم: کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است؟

در حالی که این تصمیم به اهداف و برنامه های آینده کسب و کار شما برمی گردد ، اما کسی نمی گوید شما نمی توانید بهترین هر دو  را داشته باشید.

در صورت خراب شدن اینترنت فیبر نوری ، شبکه بی سیم یک راه حل عالی برای تهیه پشتیبان است. این دو می توانند ، و باید ، مکمل یکدیگر باشند ، سرعت و قابلیت اطمینان فیبر را با تحرک بی سیم فراهم کنند. این برنامه همچنین برای مکان های روستایی که اجرای آن فیبر بسیار گران است ، کاربردی دارد. در صورت انتقال هر نوع داده حساس ، استفاده از فرکانس مجاز در دسترس است بنابراین شما از فرکانس های عمومی آسیب پذیر در معرض خطر استفاده نکنید.

برای کسانی که در یک منطقه شهری قرار دارند ، کابلهای فیبر نوری ،  احتمالاً اجرا شده اند ، از مخابرات اینترنت فیبر نوری بگیرید یا سایر شرکت های ارائه دهنده اینترنت بر روی فیبر نوری

اریونت در ایران تولید کننده تجهیزات انتقال می باشد.