Education

مفهوم TX/RX درماژول نوری

پاورمتر فیبر نوری

مفهوم TX/RX درماژول نوری

قدرت نوری TX و RX برای اطمینان از برقراری ارتباط طبیعی گیرنده های ماژول sfp از اهمیت حیاتی برخوردار است. اما چقدر از قدرت نوری TX / RX می دانید؟ و چگونه می توان قدرت نوری فرستنده و گیرنده فیبر نوری را آزمایش کرد؟ پاسخ ها را در این مقاله پیدا می کنید.

توان نوری TX / RX ماژول نوری چیست؟

توان نوری TX (قدرت انتقال) به توان نوری خروجی گیرنده نوری (sfp)در فرستنده اشاره دارد و توان نوری RX (دریافت) به معنای قدرت نوری ورودی در  گیرنده است. هر دوی آنها پارامترهای مهمی هستند که بر فاصله انتقال سیگنال تأثیر می گذارند. به طور کلی ، تنها زمانی که توان نوری انتقال یافته و دریافت شده در آستانه قرار دارد ، می توان از فاصله انتقال یا کیفیت ماژول اطمینان حاصل کرد. با این حال ، ماژول های نوری با طول موج های مختلف ، سرعت انتقال و فواصل انتقال دارای قدرت نوری مختلف ارسال و دریافت شده هستند. به عنوان مثال ، جدول زیر قدرت نوری TX / RX ماژول های 1G SFP با فاصله انتقال و طول موج های مختلف را نشان می دهد.

پارامترمسافتطول موجTX Optical PowerRX Optical Power
1G SFP Transceiver500m850nm-9.5 dBm~-2.5 dBm-17 .0dBm~0 dBm
10km1310nm-9.5 dBm~-3.0 dBm-9.5 dBm~-3.0 dBm
40km1310nm-4.5 dBm~3.0 dBm-22.5dBm~-3.0dBm
40km1550nm-4.0 dBm~1.0 dBm-21.0dBm~-3.0dBm
80km1550nm-2.0 dBm~5.0 dBm-23.0dBm~-3.0dBm
100km1550nm0dBm~5.0 dBm-30.0dBm~-9.0dBm

چگونه توان نوری TX / RX ماژول را اندازه گیری کنیم؟

برای یک ماژول نوری بخش گیرنده با قابلیت دسترسی و قابلیت اطمینان بالا ، قدرت نوری انتقال یافته و دریافت شده باید در یک حد نرمال باشد. اما چگونه می توان آزمایش کرد که آیا قدرت نوری منتقل شده و گیرنده گیرنده در محدوده نرمال است؟

به طور کلی ، مشتریان می توانند مستقیماً از طریق عملکرد DDM (نظارت تشخیصی دیجیتال) ، قدرت نوری TX / RX ماژول را کنترل کنند. با این حال ، اگر مشکلی در اطلاعات DDM وجود دارد یا اینکه DDM توسط سیستم  پشتیبانی نمی شود ، توصیه می شود ابتدا ماژول  نوری را عیب یابی کرده و سپس مشکلات را حل کنید. پس از آن ، می توانید قدرت نوری TX / RX ماژول ها را بدست آورید. اطلاعات بیشتر در مورد عیب یابی خطاها و راه حل های DDM ، لطفاً به بخش عیب یابی گیرنده فیبر نوری مراجعه کنید.

علاوه بر این ، استفاده از پاورمتر فیبر نوری روش دیگری برای اندازه گیری توان نوری TX / RX فرستنده و گیرنده است. با استفاده از ماژول +10GBASE-LR SFP  به عنوان نمونه ، مراحل تست به شرح زیر است:

ابتدا ماژول 10GBASE-LR SFP  را به پورت SFP سوئیچ 10G وارد کنید.

سپس ، فرستنده و گیرنده نوری را با استفاده از کابل های فیبر فیبر LC-FC به  پاورمتر فیبر نوری متصل کنید.

در آخر ، کلید پارامتر توان نوری را فشار داده و کلید “λ” را فشار دهید تا طول موج ماژول نوری  +10GBASE-LR SFP  انتخاب شود (یعنی برای انتخاب طول موج در 1310nm). پس از تکمیل ، عددی که روی صفحه نمایش داده می شود ، قدرت نوری منتقل شده ماژول ها است. همچنین ، قدرت نوری منتقل شده برابر با توان نوری دریافت شده گیرنده فرستنده در طرف دیگر از طریق اتصال کوتاه است.

پاورمتر فیبر نوری

پاورمتر فیبر نوری

چگونه می توان  قدرت نوری ماژول ها را عیب یابی کرد؟

وقتی مشکلی در توان  ماژول های فیبر نوری  وجود دارد ، مانند توان بالا یا پایین ، قدرت نوری ناپایدار ، و غیره ، که بر عملکرد و فاصله انتقال ماژول ها تأثیر می گذارد. پس چرا این پدیده های نامطلوب رخ می دهد؟ سخت افزار گیرنده های فیبر نوری باید مشکلی داشته باشد و موارد زیر ارائه شده است:

اجز transmitted منتقل شده TOSA (لیزرنوری) عملکرد بدی دارد.

اجزای PD و PIN TOSA محکم لجیم نشده اند.

پین های LD + و LD- TOSA محکم  لحیم نشده اند.

پین های اتصال ماژول نوری به درستی در اسلات sfp  سوئیچ یا دستگاه قرار نمیگیرند.

اجزای سازنده (مانند خازن ها ، مقاومت ها ، سلف ها ) در زیر پین های ic  از بین رفته اند یا به درستی لحیم کاری و جایگذاری نشده اند.

تمای ماژول های نوری تولید شده در اریونت به صورت کامل توسط واحد کنترل کیفیت تست و ازمایش میگردد.

در یک کلام ، قدرت نوری منتقل شده و دریافت شده یکی از پارامترهای مهم برای اطمینان از کیفیت ارتباط گیرنده های فیبر نوری است. بسیار مهم است که توجه داشته باشیم که قدرت نوری در محدوده نرمال باشد.، قدرت نوری تنها پارامتر مورد نیاز برای در نظر گرفتن نیست و اطلاعات بیشتری در مورد تست های گیرنده گیرنده بدانید ، به  مقاله چه نوع آزمایش برای فرستنده و گیرنده نیاز است مراجعه کنید.

نوشته مرتبط : تست ماژول فیبر نوری