Education

سوئیچ شبکه صنعتی چیست؟

سوئیچ شبکه صنعتی

سوئیچ شبکه صنعتی نوعی سوئیچ شبکه است که برای کار در محیط های صنعتی طراحی شده است.  مانند سکوهای نفتی، راه‌آهن‌ها، کارخانه‌های تولیدی و کاربردهای مشابه به تجهیزات شبکه صنعتی نیاز دارند که بتواند طیف وسیعی از دما، رطوبت، لرزش، نویز الکتریکی و آلودگی فیزیکی (اسپری‌های روغن، آب) را تحمل کنند.

مهندسان اتوماسیون صنعتی، سوئیچ های اترنت صنعتی را با تطبیق اترنت برای انطباق با الزامات شبکه ای سختگیرانه و قطعی محیط های اتوماسیون تولید و راه حل های شبکه صنعتی ایجاد کرده اند.

2. مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی
یک سوئیچ شبکه صنعتی به طور خاص برای مقاومت در برابر نوسانات گسترده در دما و همچنین شرایط آب و هوایی شدید از جمله رطوبت بالا و قرار گرفتن در معرض رطوبت ساخته شده است. در حالی که سوئیچ‌های اترنت تجاری معمولی معمولاً در یک محیط کنترل‌شده دما بهترین عملکرد را دارند و ممکن است در هر دو انتهای یک محدوده دمایی کم از کار بیفتند، سوئیچ‌های صنعتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی در دمای ۴۰- درجه سانتی‌گراد یا بالای ۷۵ درجه سانتی‌گراد به راحتی کار می کنند. سوئیچ های صنعتی همچنین در برابر لرزش و ضربه مقاوم هستند .

محیط هایی که باید از سوئیچ شبکه صنعتی استفاده کنیم:

سیستم های اتوماسیون صنعتی و کارخانه ای
کاربردهای الکتریکی در فضای باز
سیستم های حمل و نقل ریلی و هوشمند (ITS)
تاسیسات دریایی
سکوهای نفت و گاز
سایت های معدن

یک سوئیچ شبکه صنعتی گاهی اوقات برای نصب روی ریل DIN طراحی می شود – یک ریل فلزی استاندارد که برای نصب تجهیزات کنترلی در راه حل های شبکه صنعتی استفاده می شود. بنابراین، ممکن است اصطلاح سوئیچ اترنت DIN-rail یا به سادگی سوئیچ DIN-rail را نیز بشنوید. DIN به سازمان استاندارد آلمان، Deutsches Institut für Normung (DIN) اشاره دارد که مشخصات اولیه را از زمان تصویب به عنوان استاندارد اروپایی (EN) و بین المللی (IEC) منتشر کرد.

انواع سوئیچ شبکه صنعتی عبارتند از:

سوئیچ صنعتی غیره مدیریتی
سوئیچ شبکه صنعتی مدیریتی
سوئیچ شبکه صنعتی  PoE
سوئیچ شبکه صنعتی Rackmount
سوئیچ  شبکه صنعتی راه آهن و مترو

ویژگی های سوئیچ صنعتی چیست؟
  • طراحی شده برای محیط های صنعتی
  • سوئیچ های صنعتی معمولاً از ساختار سخت مانند محفظه های ناهموار با درجه بندی حفاظتی IP30، IP40 یا سطح بالاتر استفاده می کنند. برخی از سوئیچ های شبکه حتی به حفاظت صاعقه 6 کیلو ولت برای جلوگیری از آسیب صاعقه در مصارف بیرونی مجهز هستند. با طراحی ناهموار، سوئیچ های صنعتی می توانند داده ها را در دماهای بسیار پایدار از -40 درجه تا 75 درجه سانتیگراد انتقال دهند.
  • به عنوان مثال، یکی از سوئیچهای شبکه صنعتی AR-SWN820 به بدنه فلزی آلومینیومی مقاوم IP30 مجهز شده است. این می تواند داده ها را در دمای شدید از -40 درجه تا 75 درجه سانتیگراد منتقل کند و همچنین در برابر لرزش و شوک بالایی مقاومت می کند.

سوئیچ اترنت صنعتی AR-SWN820 فناوری پیشرفته ERPS (سوئیچینگ حفاظت  رینگ شبکه) و پروتکل  (802.1s MSTP) را در شبکه صنعتی ایجاد می کند و به افزایش قابلیت اطمینان سیستم در شرایط سخت کمک می کند. در یک شبکه Ring ساده، زمان اتصال به رینگ کمتراز 50 میلی ثانیه می باشد.

طراحی منبع تغذیه اضافی

*سوئیچ صنعتی معمولاً از افزونگی منبع تغذیه دوگانه برای جلوگیری از قطع برق استفاده می کند که بخش بزرگی از نرخ خرابی سوئیچ صنعتی را تشکیل می دهد و اتصال پایدار و قابل اعتماد را در محیط های سخت را تضمین می کند.

قابلیت نصب انعطاف پذیر DIN-rail و نصب دیواری

اکثر سوئیچ های صنعتی در گزینه های DIN-rail یا نصب روی دیوار را دارا هستند. برای گزینه DIN-rail، برای استفاده کارآمد از فضای رک در محیط های سخت ایده آل است. علاوه بر این، به ساده سازی نصب نیز کمک می کند. سوئیچ صنعتی ریلی DIN را می توان به راحتی به نوارهای فلزی بلند در یک سیستم نصب استاندارد قطعات ریلی یا یک قفسه کابینت استاندارد متصل کرد. علاوه بر این، یک سوئیچ صنعتی با گزینه نصب ریل DIN به محافظت از تجهیزات الکتریکی حساس کمک می کند.

طراحی بدون فن

سوئیچ اترنت صنعتی معمولاً از یک پوشش فلزی به جای فن برای دفع سریعتر گرما استفاده می کند. طراحی بدون فن برای کلید صنعتی می تواند مشکلات ورود گرد و غبار و رطوبت را به حداقل برساند. در این راستا سوئیچ صنعتی قابلیت اطمینان طولانی مدت را در کاربردهای صنعتی تضمین می کند.