Education

تبدیل فیبر نوری مالتی مد به سینگل مد و بلعکس

فیبر نوری

شبکه های امروزی از کابل فیبر نوری برای پشتیبانی از پهنای باند بالا، سرعت انتقال بالا و کاربردهای فاصله انتقال بالا استفاده می کنند. امروزه دو نوع کابل فیبر نوری در شبکه استفاده می شود. کابل فیبر مالتی مد برای کاربردهای داخلی، مسافت کوتاه و کابل فیبر نوری  سینگل مد برای کاربردهای خارج از منزل و مسافت طولانی استفاده می شود.

برای اتصال فیبرنوری  مالتی مد به تک حالت و فیبر نوری  سینگل مد، یک مدیا کانورتور فیبر به فیبر برای تبدیل فیبر نوری  مالتی مد به فیبر نوری  سینگل مد یا بالعکس مورد نیاز است. بیایید تفاوت بین فیبر مالتی مد و سینگل مد را تجزیه و تحلیل کنیم تا بفهمیم چرا شبکه ها به تبدیل حالت فیبر نیاز دارند و چگونه می توان مالتی مد را به فیبر سینگل مد تبدیل کرد و بالعکس.

تفاوت فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

فیبر نوری مالتی مد (MMF) و فیبر نوری سینگل مد (SMF) انواع کابل های فیبر نوری هستند که برای انتقال سیگنال های نور در فواصل طولانی طراحی شده اند. تفاوت اصلی فیبر نوری مالتی مد(MMF) و فیبر نوری سینگل مد (SMF) در اندازه هسته های فیبر و دستگاه هایی است که به آنها متصل می شوند. اندازه هسته مسافتی را که یک سیگنال می تواند بدون اعوجاج سیگنال طی کند را تعیین می کند. اندازه هسته بزرگتر فاصله کوتاهتر است. این دلیل اصلی استفاده از فیبر نوری مالتی مد برای کاربردهای داخلی است.

نوع فیبر نوریسایز هستهطول موجفاصله انتقال
Multimode Fiber (MMF)50 or 62.5 microns850/1310nm2 kilometers
Single-mode Fiber (SMF)8 to 9 microns1310/1550nm500 kilometers
فیبرنوری مالتی مد (MMF)

همانطور که از نام آن مشخص است،فیبرنوری مالتی مد به دلیل قطر هسته بزرگتر، چندین پرتو نور را به طور همزمان با سرعت ها و زوایای بازتاب متفاوت حمل می کند. هستهفیبرنوری مالتی مدمعمولاً 50 یا 62.5 میکرون است و در سیستم هایی با کاربرد سرعت داده حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه استفاده می‌شود.فیبرنوری مالتی مد (MMF) داده ها را در فواصل کوتاه تر منتقل می کند اما پهنای باند بالایی را در سرعت های بالا فراهم می کند.

اگر از حد فاصله فیبر چند حالته تجاوز کنید، داده های ارسالی ممکن است کاهش یا کاهش قدرت سیگنال را تجربه کنند. این می تواند منجر به خطا در داده های ارسال شده شود که می تواند منجر به خراب شدن یا از دست رفتن داده ها شود. محدودیت فاصله برایفیبرنوری مالتی مد با کیفیت فیبر و نوع سیگنال ارسالی تعیین می شود. به طور کلی، هر چه فاصله فیبرنوری مالتی مد بیشتر باشد، تضعیف بیشتر است.

چندین نوع مختلف فیبر چند حالته برای کاربردهای شبکه پرسرعت وجود دارد و هر کدام دارای فاصله و سرعت متفاوتی هستند. جدول زیر تفاوت بین انواع کابل کشی چند حالته را نشان می دهد.

نوع فیبرتیپهسته1G10G
OM1Multimode50 micron220 meters33 meters
OM2Multimode50 micron550 meters82 meters
OM3Multimode50 micron550 meters300 meters
OM4Multimode50 micron550 meters400 meters

 

فیبر چند حالته (MMF) ارزان تر از فیبر سینگلمد (SMF) است زیرا از نور LED استفاده می کند که قدرتمند نیست. فیبر مالتی مد برای فواصل کوتاه برای اتصال دستگاه ها در یک ساختمان خاص استفاده می شود.

شرایط تبدیل فیبر نوری مالتی مد به سینگل مد

هنگامی که  می خواهید فیبر نوری را تبدیل کنید  باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

نوع فیبر: فیبرهای سینگل مد و مالتی مد دارای قطرهای مختلف هستند و فواصل انتقال متفاوتی را پشتیبانی می کنند. مهم است که نوع فیبر مناسب را برای سیستم انتخاب کنید و با تجهیزاتی که در حال اتصال آن هستید سازگار باشد.

نوع کانکتور: فیبرهای سینگل مد و مالتی مد از انواع مختلف کانکتور استفاده می کنند. اطمینان حاصل کنید که کانکتورهای دو سر فیبرها با یکدیگر سازگار هستند. کانکتورهای فیبر نوری در هر انتهای یک کابل فیبر نوری برای اتصال به سوئیچ های شبکه، مبدل های رسانه ای و فرستنده ها قرار دارند. انواع مختلفی از کانکتورها از جمله SC، LC، FC و ST وجود دارد. بنابراین، مهم است که بدانید چه نوع اتصال فیبر برای تجهیزات شبکه و کابل استفاده می شود.

طول موج: طول موج نوری که برای انتقال داده ها روی فیبر استفاده می شود می تواند بر عملکرد فیبر تأثیر بگذارد. فیبرهای سینگل مد و مالتی مد دارای طول موج های متفاوتی هستند. اطمینان حاصل کنید که طول موج ها با یکدیگر سازگار هستند.

هزینه: تبدیل بین انواع فیبر می تواند گران باشد، اما در مقابل جایگزینی – جایگزینی فیبر موجود یا بالا بردن تجهیزات شبکه موجود – در هزینه شما صرفه جویی می کند! استفاده ازمدیا کانورتور فیبر به فیبر جهت تبدیل فیبر نوری به یکدیگر  مقرون به صرفه تر و سریعتر است.

استانداردها و انطباق با مقررات: اطمینان حاصل کنید که تبدیل با استانداردها و مقررات صنعتی برای اطمینان از ایمنی و سازگاری با سایر تجهیزات و همچنین رعایت الزامات تحمیل شده توسط دولت ها مطابقت دارد.

راه حل های اریونت جهت تبدیل حالت فیبر

تبدیل حالت فیبر فرآیند تغییر یک فیبر مالتی مد (MMF) به یک حالت واحد یا بالعکس است. چند راه برای اتصال فیبر نوری مالتی مد به سینگل مد وجود دارد. می توان از ترانسپوندر فیبر استفاده کرد.

 

SFPمالتی مد  به sfp سینگل مد با ترانسپوندرها

sfp to sfp

multimode to singel mode

در این  راه حل ، شبکه نیاز به تبدیل فیبر نوری مالتی مد به فیبر نوری سینگل مد  برای اتصال این دو شبکه  مالتی مداز طریق پیوند فیبر سینگل مد دارد. تفاوت اصلی این بروش با برنامه قبلی این است که می‌توانید از فرستنده‌ها با SFP‌های فیبر نوری مالتی مد به فیبر نوری سینگل مد به جای مبدل‌های  فیبر به فیبر با پورت‌های فیبر ثابت استفاده کنید. ماژول ها  می توانند هزینه را تا 50٪ کاهش دهند و می توانند تبدیل فیبر مالتی مد 850 نانومتری به 1310 نانومتر را فراهم کنند.