Education

ماژول های نوری از چه طول موج های استفاده می کنند؟

در طراحی شبکه و ارتباطات فیبر نوری، انتخاب اجزای صحیح برای برقراری موفقیت آمیز یک شبکه بسیار مهم است. در میان این اجزاء، ماژول های Small Form-factor Pluggable (SFP) نقش اساسی دارند. درک جزئیات، مانند طول موج ماژول های SFP، برای اطمینان از عملکرد و سازگاری بالا در زیرساخت شما ضروری است. در این  نوشته، مفاهیم اولیه  SFP، انواع طول موج های مختلف، کاربردهای مربوطه را بررسی خواهیم کرد و خلاصه ای از نحوه انتخاب طول موج  SFP مناسب برای نیازهای خود ارائه خواهیم کرد.

ماژول sfp  چیست ؟

ماژول های SFP نوعی دستگاه فرستنده گیرنده هستند که برای استفاده در شبکه های ارتباطی طراحی شده اند. آنها جمع و جور، قابل اتصال گرم(یعنی در حالی که دستگاه روشن است امکان نصب و جدا کردن وجود دارد) هستند و برای تبدیل سیگنال های الکتریکی به سیگنال های نوری و بالعکس استفاده می شوند.

ویژگی اصلی SFP سازگاری آن است. می تواند با انواع اتصال دهنده و فیبرهای مختلف (مالتی مد و سینگل مد) و در طیف های طول موج متفاوت کار کند. یک ماژول فیبر نوری  SFP معمولاً در تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها، روترها و کارت های  شبکه استفاده می شود و روشی انعطاف پذیر و مقرون به صرفه برای اتصال دستگاه ها در فواصل مختلف ارائه می دهد.

نوع طول موج SFP

تعیین طول موج SFP یک تصمیم حیاتی در راه اندازی شبکه است. ماژول‌های SFP عمدتاً بر روی دو نوع طول موج کار می‌کنند: طول موج کوتاه (SX) و طول موج بلند (LX) که مربوط به انواع فیبر و فواصل مختلف است.

ماژول های SFP (Small Form-factor Pluggable) بسته به کاربرد مورد نظر و زیرساخت شبکه، انواع مختلفی دارند که هر کدام از محدوده طول موج متفاوتی برای استانداردهای ارتباطی فیبر نوری مختلف پشتیبانی می کنند.

نوع SX (مسیر کوتاه)
به طور معمول از طول موج 850 نانومتر استفاده می کند.

برای فیبر های مالتی مد (MMF) طراحی شده است.

تا مسافت 550 متر را پشتیبانی می کند.

نوعLX/LH (مسیر طولانی)

به طور کلی از طول موج 1310 نانومتر استفاده می کند.

تا فاصله 20 کیلومتر

قابل استفاده بر روی فیبر سینگل مد(SMF) و فیبر مالتی مد.

EX (مسیر گسترده)

از طول موج 1310 نانومتر استفاده می کند.

برای فیبر سینگل مد طراحی شده است.

تا 40 کیلومتر گسترش می یابد.

ZX (مسیر بسیار طولانی)

به طور معمول از طول موج 1550 نانومتر استفاده می کند.

برای فیبر سینگل مد طراحی شده است.

با فیبر با کیفیت بالا می تواند به مسافت های 180کیلومتری یا بیشتر برسد.

BX (تک کور)

از طول موج های مختلف برای ارسال و دریافت بر روی یک فیبر استفاده می کند، معمولاً 1310/1490 نانومتر یا 1490/1550 نانومتر.

برای فیبر سینگل مد طراحی شده است.

ارتباط دو جهته روی یک رشته فیبر را فعال می کند و به طور موثر ظرفیت فیبر را دو برابر می کند.

CWDM (تقسیم طول موج درشت)

از طیفی از طول موج ها استفاده می کند که معمولاً در فاصله 20 نانومتر در محدوده 1270-1610 نانومتر قرار دارند.

برای فیبر سینگل مد طراحی شده است.

برای افزایش پهنای باند با ارسال سیگنال های متعدد در طول موج های مختلف متمایز بر روی یک رشته فیبر استفاده می شود.

DWDM (چگالی تقسیم طول موج)

از طول موج های با فاصله کم، معمولاً 0.2 نانومتر، در باند C (1530-1565 نانومتر) یا باند L (1565-1625 نانومتر) استفاده می کند.

برای فیبر سینگل مد طراحی شده است.

تعداد بسیار زیادی کانال را امکان پذیر می کند و برای لینک های ارتباطی با ظرفیت بسیار بالا و از راه دور استفاده می شود.

هر SFP با نوع و مشخصات خود برچسب گذاری شده است، بنابراین همیشه مهم است که SFP را با نوع فیبر صحیح و دسترسی مورد نیاز شبکه خود مطابقت دهید. علاوه بر این، ماژول های SFP باید با تجهیزات شبکه ای که در آن استفاده می شود سازگار باشند.

کاربرد طول موج  SFP

هر نوع طول موج سناریوهای کاربردی خاص خود را بر اساس نیازهای فاصله و زیرساخت فیبر دارد.

ماژول‌های  SFP SX / SFP SR ، با طول موج 850 نانومتر و سازگاری با فیبرهای چند حالته، برای کاربردهای کوتاه‌مدت مناسب هستند. آن‌ها معمولاً در ساختمان‌هایی که دستگاه‌ها نسبتاً نزدیک به یکدیگر هستند، مانند اتصال سرورها به سوئیچ‌ها در یک مرکز داده، استفاده می‌شوند.

برای شبکه های گسترده تر، مانند شبکه هایی که بین چندین سایت گسترش می یابند، ماژول های  SFP LX /LR ترجیح داده می شوند. آنها می توانند یکپارچگی سیگنال را در فاصله قابل توجهی بدون نیاز به تقویت کننده یا تکرار کننده سیگنال حفظ کنند، بنابراین هزینه کلی و پیچیدگی شبکه را کاهش می دهند.

بعلاوه، نوع LX/LH (Long Haul) نیز وجود دارد که روی فیبرهای چند حالته و تک حالته با طول موج 1310 نانومتر مشابه کار می‌کند، اما اغلب دارای قابلیت فاصله افزایش‌یافته است که احتمالاً از محدوده استاندارد LX فراتر می‌رود.

علاوه بر این، برخی از ماژول‌های  SFP برای مسافت‌های طولانی‌تر با استفاده از طول موج 1550 نانومتر، که به ماژول‌های ZX یا EX SFP گفته می‌شود، طراحی شده‌اند که می‌توانند در شرایط مناسب تا 180 کیلومتر برسند. اینها تخصصی هستند و به دلیل هزینه های مرتبط و موارد استفاده خاص کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.