Education

دمای کارکرد ماژول فیبر نوری

دمای ماژول sfp

دمای کارکرد ماژول فیبر نوری

به طور کلی یک گیرنده نوری واجد شرایط قبل از تحویل تحت یک سری آزمایشات دقیق قرار می گیرد. بدیهی است که آزمایشات دما به عنوان یکی از قسمتهای مهم در کل مراحل آزمایش در نظر گرفته می شوند. چگونه می توان دمای گیرنده های نوری را تعریف کرد؟ چرا دمای کار برای ماژول ها مهم است؟ چه عواملی بر دمای کار گیرنده های نوری تأثیر می گذارد؟ این نوشته نحوه تست دما را در ماژول های نوری  تولید شده در اریونت را شرح میدهد.

مبانی دمای کارکرد فرستنده و گیرنده  نوری  sfp

دامنه دمایی گیرنده نوری مقدار عددی دمای موجود ماژول را تعیین می کند. ماژول های مختلف بسته به نوع آنها ، فاکتورهای شکل ، کاربرد و سازنده ها ، انواع مختلف دما را دارند. به طور معمول ، فرستنده و گیرنده های فیبر نوری از نظر کاربرد در عمل در سه سطح دما طبقه بندی می شوند:

*محدوده دمای تجاری: 0 درجه سانتیگراد تا 70 درجه سانتیگراد (با “COM” مشخص می شود)

*دامنه تمدید شده دما: -20 ° C تا 85 ° C (با “EXT” مشخص می شود) (مناطق خاص)

*دامنه دمای صنعتی: -40 ° C تا 85 ° C (با “IND” مشخص می شود)

دمای sfp

دمای کارکرد sfp

 

به طور کلی ، فرستنده و گیرنده های فیبر نوری عمدتا در شرکت ها ، مراکز مخابراتی و دفاتر با اندازه کوچک و مراکز داده در مقیاس بزرگ مستقر می شوند. با این وجود ، احتمالاً گیرنده های نوری در برخی مناطق کم جمعیت مانند مراکز مخابراتی دوردست، مراکز صنعتی ،مراکز دارای رطوبت بالا ، کوه ها و غیره مستقر می شوند. هنگام خرید ، پارامتر محدوده دمایی ماژول ها در جدول مشخصات ارائه می شود. و بهتر است با توجه به محل مورد استفاده و سیستم مورد استفاده گزینه بهتر را جهت عمر طولانی تر ماژول نوری انتخاب کنیم.

چرا فرستنده و گیرنده های فیبر نوری دارای دامنه عملکرد دما هستند؟

هر ماژول گیرنده گیرنده دارای یک محدوده دمای عملیاتی تعریف شده توسط فروشنده است. اگر درجه حرارت خیلی زیاد یا خیلی کم شود ، یعنی بیش از حد متوسط دما باشد ، ماژول ها عملکرد خوبی ندارند یا حتی به طور عادی کار نمی کنند. در نتیجه ، خطر تاخیرهای منجر شده که باعث قطعی ، کندی و خرابی شبکه وجود دارد.

مشکل و چالش های دمای بالای sfp

درجه حرارت بالا در ارتباطات نوری تأثیر دارد ، بنابراین روشهای مختلفی برای مقابله با مسائل مربوط به گرما ایجاد شده است – نصب سیستم خنک کننده در مرکز داده و موارد دیگر جهت خنک کردن سیستم ها. اگر شما برنامه ای جهت نصب زیر ساخت فیبر در برخی از محیط های گرم هستید ، دما 100٪ غیر قابل اغماض است. هنگامی که دمای کار بیش از حد بالا باشد ، ماژول با افزایش قدرت نوری مقابله خواهد کرد که منجر به دریافت نادرست سیگنال ها و عملکرد نامناسب می شود. یا حتی بدتر ، ماژول می سوزد.

مشکل دمای پایین

به طور معمول ، کار با یک سیستم فیبر نوری باعث تولید گرما می شود. برخلاف شرایط قبلی ، در صنعت ارتباطات داده به ندرت در دمای کمتر از دمای تعریف شده توسط فروشنده کار می شود. اگر دمای کارکرد  خیلی کم باشد ، عملکرد فرستنده و گیرنده نوری نیز ناپایدار و غیر طبیعی خواهد بود. در نتیجه ، از نصب گیرنده های نوری تجاری در محیطی با دمای کمتر از 0 درجه سانتی گراد خوداری شود.

دامنه کار گیرنده های نوری چه تاثیری بر ارتباط می گذارد؟

ماژول ها با مواد بی کیفیت و طراحی داخلی ضعیف ، حساسیت بیشتری نسبت به انحراف دما نشان می دهند و در نتیجه باعث دفع حرارت ضعیف می شوند. دمای غیر عادی گیرنده گیرنده به کرات اتفاق می افتد. در نتیجه نمی توان از عمل ناپایدار جلوگیری کرد. کلید حل این مشکل به هیچ وجه پیچیده نیست. یک تولید کننده قابل  اعتماد پیدا کنید که دارای یک سیستم تست دقیق دمای ماژول ها باشد.

استفاده مجدد از ماژول های دست دوم و ریفر شده

یکی از انتخاب ها برای برخی ازمصرف کننده گان  ، استفاده از ماژول های دست دوم  یا ریفر “مقرون به صرفه” تلقی می شود. در واقع ، قیمت ماژول های دست دوم پایین تر است و ممکن است در برخی شرایط به طور معمول کار کنند. اما هنوز هم لازم به ذکر است که ماژول های  دست دوم به دلیل برخی از قطعات داخلی معیوب یا استفاده شده در معرض مسائل حساسیت دما هستند. اگر دامنه کار ماژول جدید 0-70 ℃ باشد ، ماژول دست دوم عمدتا به سطح نخواهد رسید.  هزینه تعویض و نگهداری بسیار بیشتر از پولی است که در همان ابتدا صرفه جویی  کرده اید.ماژول های ریفر و دست دوم سیسکو به وفور در بازار یافت می شود که لیبل و جعبه نو شده یا برندهای دیگر را با تعویض لیبل به جای برندهای دیگر عرضه می نمایند.ماژول های تولید اریونت داری ضمانت و سازگاز با تمام محصولات بو برند های مختلف می باشند.

بسیار مهم است که دمای عملکرد فرستنده و گیرنده نوری پایدار باشد و در محدوده حیاتی باشد .اریونت ، همگام با روند ، انواع مختلف گیرنده های نوری از جمله تجاری و صنعتی را تولید  می کند. برای اطمینان از کیفیت و کارایی بالا ، هر ماژول آزمایشات مفصلی از جمله تست دما را از مرکز آزمایش اریونت میگذرد.

cwdm sfp

cwdm sfp