Education

راهنمای خرید ماژول فیبر نوری

عواملی که هنگام خرید ماژول فیبر نوری SFP باید در نظر گرفته شوند

قبل از پرداختن به مشخصات ماژول SFP، هنگام خرید  ماژول نوری SFP   جدید، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. ابتدا نرخ داده سوئیچ، نوع فیبر، طول موج، فاصله انتقال، سازگاری و بودجه پروژه را در نظر بگیرید.

نرخ داده

اولین جنبه ای که باید هنگام انتخاب یک فرستنده گیرنده SFP در نظر گرفت، نرخ انتقال است. چه سرعتی برای شبکه خود نیاز دارید؟

SFP ها طیف گسترده ای از نرخ های داده را پوشش می دهند، از 155 مگابیت بر ثانیه و 622 مگابیت در ثانیه در سرعت های پایین تا 1 گیگابیت بر ثانیه در محبوب ترین نرخ های داده، که برای اکثر نیازهای انتقال شبکه سازمانی کافی است. اما برای انتقال داده قوی‌تر و اترنت ۱۰ گیگابیتی سریع‌تر، فرستنده‌های SFP+ می‌توانند سرعتی تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه ارائه دهند و سرعت های 25 گیگابیتی ،40 گیگابیتی،100 گیگابیتی و یا 200 گیگابیتی

نوع فیبر

یکی دیگر از عواملی که هنگام انتخاب یک اپتیک SFP باید در نظر گرفت، نوع فیبر در شبکه کابل کشی موجود یا نوع فیبر برنامه ریزی شده برای استقرار جدید است. انواع کابل فیبر متنوع به طور مستقیم بر سرعت و فاصله انتقال شبکه تأثیر می گذارد. کابل های فیبر نوری استاندارد به دو دسته فیبر نوری مالتی مد و فیبر نوری سینگل مد طبقه بندی می شوند.

فیبرهای مالتی مد ممکن است چندین پرتوهای نوری (حالت ها) را به طور همزمان حمل کنند زیرا هسته دارای خواص نوری متمایز است. به طور مؤثر، نوری که کوتاه ترین مسیر را طی می کند (پایین وسط) کندترین مسیر را طی می کند. به دلیل برد محدود به دلیل پراکندگی، اغلب به عنوان سیم برای مکان های کمتر از یک کیلومتر استفاده می شود. این در دو اندازه هسته 62.5 میکرون و 50 میکرون موجود است.

یک کابل فیبر نوری سینگل مد دارای اندازه هسته کوچکتر 9 میکرون و یک مسیر نوری واحد است که قادر به انتقال داده در فواصل قابل توجهی تا 180 کیلومتر است. به تجهیزات گران‌تری نیاز دارد، در محدوده‌های طول موج 1310 و 1550 نانومتر اجرا می‌شود و عموماً برای برنامه‌های LAN، ارتباط مخابراتی و تلفن از راه دور استفاده می‌شود.

طول موج

سومین جنبه ای که باید در نظر گرفت، طول موج است. تطابق باید در ترکیب با طول موج و نوع فیبر ماژول فیبر نوریSFP در انتهای مخالف در نظر گرفته شود.

نور با طول موج آن تعریف می شود. این یکی از اعضای طیف است و هر فرکانس (که گاهی رنگ نامیده می شود) نور دارای طول موجی است که با آن مرتبط است. طول موج و فرکانس همبستگی دارند. به طور کلی، تابش در طول موج های کوتاه تر با طول موج آن مشخص می شود، در حالی که تابش در طول موج های بلندتر با فرکانس آن تعیین می شود.

سه طول موج مرکزی برای انتقال فیبر نوری 850، 1310 و 1550 نانومتر است. این طول موج ها در فیبرهای نوری استفاده می شوند زیرا کمترین تضعیف را نسبت به فیبر دارند. رابطه مستقیمی بین طول موج و نرخ تضعیف آن وجود دارد. هر چه موج طولانی تر باشد، میرایی کمتر می شود. برای SFP ها، 850 نانومتر برای انتقال کوتاه برد مناسب است و هزینه کمتری دارد. 1310nm برای انتشار میان برد و دوربرد ایده آل است اما هزینه بالاتری دارد. 1550nm به طور کلی برای انتقال دوربرد بالاترین قیمت استفاده می شود.

فاصله انتقال

یک چیز دیگری که کاربران باید به آن فکر کنند این است که بین دو سر فیبر چقدر فاصله است. SFP های کوتاه برد (SR) و SFP های برد متوسط (LR) ، sfp های برد بلند (ZX) انوع SFP هستند. شبکه شما چقدر نیاز دارد تا بتواند از انتقال پشتیبانی کند؟

این روش کار می کند: فرستنده گیرنده های SFP سینگل مد می توانند داده ها را تا 180 کیلومتر و در برخی موارد تا 200 کیلومتر ارسال کنند.

برای فاصله های نزدیک SFP های مالتی مد یک انتخاب عالی هستند! SFP های مالتی مد استاندارد می توانند تا 500 متر را ارسال کنند. SFPهایی که مالتی مد توسعه یافته هستند می توانند تا 2 کیلومتر انتقال دهند.

سازگاری SFP

پروتکل چند منبعی SFP مشخصاتی را برای ماژول های فیبر نوری منتشر کرده است که به شما امکان می‌دهد اجزای سازنده‌های مختلف را ترکیب و مطابقت دهید. با این حال، تولیدکنندگان مهم صنعت تجهیزات شبکه را به صورت قفل شده به دستگاه های خود می فروشند تا فقط SFP های فروشنده پشتیبانی شوند و نه SFP های معمولی MSA. این طراحی شده است تا فروش دستگاه های خود را افزایش دهد و از حفظ مشتری اطمینان حاصل کند. با این حال، آنها همچنین تمایل دارند بسیار گرانتر از SFP های سازگار با مشخصات تقریباً یکسان باشند.

اما برخی شرکت های تولید کننده ماژول نوری از جمله اریونت در ایران اقدام به تولید ماژولهای فیبر نوری سازگار کرده اند که با انواع مختلف تجهیزات شبکه کار میکند.
DDM/DOM

DDM به مانیتورینگ تشخیصی دیجیتال اشاره دارد. این فناوری برای ماژول های SFP است که کاربر نهایی را قادر می سازد تا پارامترهای زمان واقعی ماژول را نظارت کند. پارامترهای که  کاربر می تواند مانیتور کند شامل توان خروجی نوری، توان ورودی نوری، دما، جریان بایاس لیزر و ولتاژ تغذیه SFPاست.

برخی از سازندگان نیز این تابع را DOM می نامند، اما آنها همان تابع هستند.

لطفاً یک اپتیک SFP با DDM/DOM انتخاب کنید. این به شما کمک می کند تا طول عمر ماژول را پیش بینی کنید و موقعیت خطا را به سرعت پیدا کنید. اکثر اپتیک های مدرن SFP از DDM/DOM پشتیبانی می کنند.

CWDM SFP

CWDM SFP یک ماژول فیبر نوری است که از فناوری CWDM استفاده می کند. SFP های CWDM، مانند SFP های معمولی، دستگاه های ورودی/خروجی قابل تعویض داغ هستند که به یک پورت SFP روی سوئیچ یا روتر متصل می شوند و آن پورت را به شبکه فیبر نوری متصل می کنند. استفاده از اترنت گیگابیت و کانال فیبر (FC) در دانشگاه ها، مراکز داده و شبکه های دسترسی مترو راحت و مقرون به صرفه است. CWDM SFP انتقال حداکثر 18 کانال را در یک رشته فیبر سینگل مد امکان پذیر می کند و منابع کابل کشی فیبر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. SFPهای CWDM باید با مالتی پلکسرهای غیرفعال CWDM، دی مالتی پلکسرها یا مالتی پلکسرهای نوری افزودن/پیاده کردن(OADM) استفاده شوند.

DWDM SFP

DWDM SFP یکی دیگر از  ماژول های نوری WDM است که از فناوری DWDM استفاده می کند. در مقایسه با SFP های CWDM، DWDM SFP انتقال حداکثر 180کانال را در دو رشته فیبر سینگل مد امکان پذیر می کند و منابع کابل کشی فیبر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. SFP های DWDM باید با مالتی پلکسرهای غیرفعال DWDM، دی مالتی پلکسرها یا مالتی پلکسرهای نوری افزودن/ پیاده کردن (OADM) استفاده شوند.

PON SFP

اپتیک PON SFP در پایانه خط نوری دفتر مرکزی (OLT) و پایانه/واحد شبکه نوری مشترک (ONT/ONU) استفاده می شود. PON را می توان به اپتیک های GPON SFP و EPON SFP تقسیم کرد. این عمدتا برای برنامه های FTTX است.

BiDi SFP

ماژول BiDi SFP یک ماژول نوری  فشرده و قابل تعویض است که داده ها را از طریق یک رشته فیبر  ارسال و دریافت می کند. ماژول های نوری BiDi، برخلاف ماژول های  نوری معمولی، از دوبلکسرهای WDM برای مخلوط کردن و جداسازی داده های ارسال شده روی یک فیبر استفاده می کنند.

کانال فیبر SFP

کانال فیبر که گاهی با نام FC نیز شناخته می‌شود، یک فناوری شبکه پرسرعت (معمولاً با سرعت‌های ۱، ۲، ۴، ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابیت بر ثانیه) است که عموماً برای پیوند ذخیره‌سازی داده‌های رایانه به سرورها استفاده می‌شود. کانال فیبر (FC) پرکاربردترین استاندارد تکنولوژیکی در محیط مرکز داده شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN) است. Fiber Channel SFP یک ماژول نوری SFP است که برای برنامه های ذخیره سازی کانال فیبر توسعه یافته است. همچنین به عنوان کانال فیبر SFP نامیده می شود و شامل 2G FC SFP، 4G FC SFP و 8G FC SFP است.

SONET/SDH SFP

SONET/SDH SFP به اپتیک های SFP اشاره دارد که برای ارتباطات SONET/SDH و ATM مناسب هستند، مانند OC-3/STM-1 (155 Mbps) SFP، OC-12/STM-4 (622 Mbps) SFP و OC-. 48/STM-16 SFP (2488 گیگابیت بر ثانیه).

SDI Video SFP

SDI Video SFP به اپتیک های SFP اشاره دارد که از 12G-SDI، 6G-SDI، 3G-SDI، HD-SDI یا SD-SDI پشتیبانی می کنند. این یک SFP ویژه برای انتقال ویدیوی پخش با انتقال دیجیتال HD با ظرفیت بالا و با وضوح فوق العاده بالا (UHD) است. برخلاف SFP که معمولاً استفاده می شود، این ماژول های SFP ویدیویی می تواند  ویدیویی SDI را پشتیبانی کند و در عین حال کیفیت انتقال ویدیو را نیز تضمین کند. بازار SFP ویدئویی کوچک است، بنابراین تعداد کمی از تامین کنندگان اپتیک های ویدئویی SDI SFP را ارائه می دهند.

نتیجه
هر وقت برنامه ای جهت راه اندازی یک ارتباط فیبر نوری داشتید، این عوامل خرید اپتیک SFP را در نظر داشته باشید و به یاد داشته باشید که هیچ SFP کاملی وجود ندارد. هر اپتیک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که بسته به چیزی که سوئیچ می‌کنید و درخواست شبکه، پارامترهای مختلفی را ارائه می‌کند. به یاد داشته باشید که مناسب ترین SFP را انتخاب کنید، نه گران ترین SFP را.

اگر در بازار اپتیک های جدید SFP هستید، به آنچه که  ارتباطات اریونت در حال حاضر ارائه می دهد نگاهی بیندازید. مجموعه گسترده ای از ماژول ها ی فیبر نوری توسط اریونت تولید می گردد که علاوه بر  صرفه جویی در هزینه و وقت امکان ایجاد یک ارتباط با کیفیت و مقرون به صرفه را به شما میدهد.