Education

ماژول فیبر نوری تک کور ( BiDi)

ماژول فیبر نوری تک کور چیست؟

در طول فرآیند انتقال نوری، جای تعجب نیست که از یک  کور فیبر برای دریافت  و انتقال داده به تجهیزات شبکه استفاده شود.

این نوع انتقال مطمئناً باعث صرفه جویی  می شود. خوشبختانه، در اینجا یک نوع فرستنده و گیرنده می تواند این مشکل را حل کند. این فرستنده و گیرنده دو جهته است. امروز، این نوشته شرح می دهد که چرا ماژول فیبر  BiDi می تواند انتقال داده ها را از طریق یک فیبر امکان پذیر کند.

نحوه عملکرد ماژول فیبر نوری BiDi

BiDi مخفف دو جهته است. ماژول نوری  BiDi نوعی sfp فیبر نوری است که از فناوری انتقال دوطرفه WDM (Wavelength Division Multiplexing) استفاده می کند تا بتواند به انتقال داده ها را  روی  یک کور فیبری که به طور همزمان در هر دو جهت ارسال و در یافت میکند فراهم کند. ماژول فیبر نوری BiDi تنها دارای یک پورت است که از یک کوپلر دو طرفه یکپارچه برای انتقال و دریافت لیزر ها از طریق یک کور فیبر نوری استفاده می کند. بنابراین، باید به صورت جفت استفاده شود.

ماژول فیبر تک کور  BiDi چگونه کار می کند؟

تفاوت اصلی بین ماژول فیبر نوری تک کور BiDi و ماژول فیبر نوری  دو کور در این است که فرستنده گیرنده های BiDi دارای کوپلرهای تقسیم طول موج چندگانه (WDM) هستند که به عنوان دیپلکسر نیز شناخته می شوند، که داده های ارسال شده از طریق یک فیبر واحد را بر اساس طول موج ها ترکیب و جدا می کنند. به همین دلیل ازماژول های نوری BiDi به عنوان ماژول های فیبر WDM نیز نام برده می شود.

برای کارکرد مؤثر، ماژول های فیبر BiDi باید در جفت‌های منطبق، با دیپلکسرهای آن‌ها تنظیم شوند تا با طول موج مورد انتظار فرستنده و گیرنده‌ای که داده‌ها را از یا به آن ارسال می‌کنند، مطابقت داشته باشند. یعنی به صورت جفت بکار می روند.

به عنوان مثال، اگر ماژول تک کور   بخواهیم استفاده کنیم به صورت زیر بکار می رود . همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، استفاده می‌شود، پس:

ماژول تک کور دستگاه  A باید دارای طول موج دریافتی 1550 نانومتر و طول موج فرستنده 1310 نانومتر باشد.
ماژول فیبرنوری تک کور دستگاه B باید دارای طول موج دریافتی 1310 نانومتر و طول موج فرستنده 1550 نانومتر باشد.

ماژول تک کور

ماژول تک کور

 

انواع مدل رایج ماژول فیبرنوری تک کور BiDi

ماژول فیبر BiDi SFP
ماژول فیبر نوری BiDi SFP معمولاً برای ارسال و دریافت همزمان داده با کارایی بالا روی یک فیبر نوری استفاده می شود. و معمول ترین ترکیب طول موج 1310/1490 نانومتر، 1310/1550 نانومتر، 1490/1550 نانومتر و 1510/1570 نانومتر است. این ماژول های تک کور BiDi SFP در ارتباطات نوری برای کاربردهای مخابراتی و ارتباطات دو طرفه داده استفاده می شود.

ماژول فیبر نوری تک کور +sfp

ماژول فیبر نوری تک کور+ BiDi SFP یک ماژول SFP پیشرفته است. با استفاده از فرستنده 1330/1270 نانومتری و گیرنده 1270/1330 نانومتری برای ارتباطات داده های نوری سریال 10G دو طرفه مانند IEEE 802.3ae 10GBASE-BX طراحی شده است. و فاصله انتقال آن تا 80 کیلومتر است. در مدل های تک کور 1.25 گیگابیت تا 180 کیلومتر می باشد.

مزایای ماژول فیبر نوری تک کور

مزیت اصلی استفاده از ماژول فیبر نوری  BiDi، مانند ماژول تک کور +BiDi SFP و BiDi SFP، کاهش هزینه های زیرساخت کابل کشی فیبر با کاهش تعداد پورت های پچ پنل فیبر، کاهش فضای سینی اختصاص داده شده به مدیریت فیبر و نیاز به فیبر کمتر است.

در حالی که ماژول فیبر نوری تک کور BiDi (معروف به فرستنده‌های WDM) برای خرید اولیه هزینه بیشتری نسبت به فرستنده‌های گیرنده دو کور دارند، آنها از نصف مقدار فیبر در واحد فاصله استفاده می‌کنند. برای بسیاری از شبکه‌ها، صرفه‌جویی در هزینه استفاده از فیبر کمتر برای جبران هزینه خرید بالاتر ماژول فیبر نوری BiDi کافی است.

 

به طور خلاصه می‌توانند داده‌های ارسال شده روی یک کور فیبر را بر اساس طول موج‌های نور ترکیب و جدا کنند.یعنی برای رسیدن به همان نتیجه انتقالی به هزینه کمتری نیاز دارد. به جز فرستنده های SFP و SFP+ BiDi فوق، اریونت  فرستنده گیرنده BiDi 40G را نیز ارائه می دهد. این فرستنده گیرنده BiDi دارای دو کانال 20 گیگابیت بر ثانیه است که هر کدام به طور همزمان در دو طول موج از طریق یک رشته  فیبر مالتی مد  (OM3 یا OM4) ارسال و دریافت می کنند . هر یک از  ماژول های فیبر نوری می‌تواند نیازهای مختلف شما را با عملکرد بالا برآورده کند.