Education

چند نوع کانکتور فیبر نوری وجود دارد؟

انواع کانکتور فیبر نوری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

چند نوع کانکتور فیبر نوری وجود دارد؟

رابط کابل فیبر نوری که در تنظیمات و انواع مختلفی وجود دارد ، به عنوان یک جز component مهم برای کابل فیبر نوری در نظر گرفته شده است. کانکتور پچکورد انواع مختلفی توسط تولید کنندگان مختلف در بازار عرضه شده است. به طور کلی ، اتصال فیبر را می توان با توجه به استانداردهای مختلف از جمله محبوبیت ، روش انتقال ، رسانه انتقال ، نوع پولیش غیره طبقه بندی کرد. برای طبقه بندی انواع اتصالات فیبر ، این مقاله را دنبال کنید.

کانکتور های معمول و غیرمعمول

نوع اتصال دهنده فیبر مهم نیست ، آنها عملکرد مشابه و اجزای اساسی مشابه دارند – فرول ، بدنه اتصال ، کابل و دستگاه اتصال. اما به دلیل عملکرد و خصوصیات این نوع ، استفاده از آنها متفاوت است.

کانکتور LC

یک اتصال Lucent (LC) ، به عنوان یک اتصال SFP (فاکتور فرم کوچک) ، دارای یک فرول 1.25 میلی متر است. طراحی فرول کوچک به این اتصالات محبوبیت زیادی در دیتاسنتر ها داده و آنها را برای کاربردهای با چگالی(تعداد زیاد  کابل) بالا ایده آل تر می کند. امروزه بسیاری تمایل دارند به سمت کابل کشی با بازده بالا با اتصالات فیبر LC حرکت کنند. اتصال LC متداول ترین اتصال دهنده در حال حاضر در نظر گرفته می شود.کانکتور پچکورد

کانکتور sc

اتصال فیبر SC اولین اتصال دهنده ای است که برای استاندارد TIA-568 انتخاب شده است و یک اتصال سریع است که با یک حرکت فشار ساده قفل می شود. “SC” به دلیل بدنه اتصال “مربع شکل” مخفف “اتصال دهنده مربع” است. از یک فرول 2.5 میلی متری استفاده می کند که اندازه آن دو برابر اتصال LC قبلی است. اتصال فیبر SC به طور ایده آل برای دیتا کام و برنامه های مخابراتی از جمله شبکه نوری نقطه به نقطه و منفعل مناسب است. به دلیل عملکرد عالی ، اتصال دهنده فیبر نوری SC همچنان دومین اتصال دهنده متداول برای حفظ برنامه های قطبی است.

کانکتور  MTP/MPO

برخلاف دو مورد قبلی ، رابط فیبر MTP / MPO یک رابط چند فیبر و بزرگتر از سایر اتصالات است که فیبرهای 12 تا 24 کور را در یک فرول مستطیل شکل ترکیب می کند. اغلب در اتصالات موازی نوری با پهنای باند 40G و 100G استفاده می شود. اتصالات فیبر MTP / MPO به دلیل مشکلات کلید و پایین ، نر و مادگی پیچیده است. برای درک بهتر می توانید به مقاله  درک قطبیت در سیستم MTP / MPO مراجعه کنید.

کانکتور پچکورد  ST

اتصال فیبر ST (Straight Tip) اندکی پس از ورود نوع FC ایجاد و مجوز آن توسط AT&T صادر شد. اتصال ST فیبر را با یک فرول سرامیکی 2.5 میلی متری فنر نگه می دارد که با یک پایه سرنیزه نیمه پیچ خورده در جای خود باقی می ماند. آنها معمولاً در هر دو سیستم  از راه دور و کوتاه مانند پردیس ها و هم کابل مالتی مد و هم سینگل مد ، محیط شبکه های سازمانی و همچنین سیستم های نظامی استفاده می شوند.

کانکتور fc

“FC” به اتصال Ferrule اشاره دارد. اتصال فیبر FC اولین اتصال فیبر نوری بود که از فرول سرامیک استفاده کرد. برخلاف اتصال دهنده های SC و LC با بدنه پلاستیکی ، از یک اتصالات از نوع پیچ گرد ساخته شده از فولاد ضد زنگ اندود شده با نیکل یا نیکل استفاده می شود.

صفحه انتهایی اتصال دهنده FC برای قرار دادن صحیح به یک کلید ترازبندی متکی است و سپس با استفاده از یک کولت رزوه ای در آداپتور / جک محکم می شود. با وجود پیچیدگی اضافی هم در ساخت و هم در نصب ، اتصالات FC هنوز انتخاب در ابزارهای دقیق مانند OTDR و همچنین انتخاب فیبر سینگل مد را فراهم می کنند. در ابتدا برای برای سیستم های مرکز داده و مخابرات در نظر گرفته شده بود اما از زمان معرفی SC و LC کمتر مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از اتصالات ST و FC در سالهای اخیر کاهش یافته است.

انواع کانکتور فیبر نوری

انواع کانکتور فیبر نوری

چهار نوع اتصال دهنده زیر برخی از مدل های قدیمی هستند که امروزه در استقرار انتقال نوری کمتر استفاده می شود:
کانکتور پچکوردMT-RJ

یک رابط دوبلکس از پین هایی برای تراز بندی استفاده می کند و دارای نسخه های نری و مادگی است. با محفظه پلاستیکی ساخته شده و از طریق پین های راهنمای فلزی و فروس های پلاستیکی ، تراز دقیق را فراهم می کند.

اتصال دهنده MU

مانند SC مینیاتوری با فرول 1.25 میلی متر. از کانکتور MU با طراحی ساده کشش و بدنه مینیاتوری جمع و جور ، برای چند کانکتور نوری جمع و جور و مکانیزم خودتنظیم استفاده می شود.

کانکتور پچکورد DIN

اتصال DIN گرد است و سنجاق هایی به شکل دایره ای مرتب شده اند. این شامل چندین نوع کابل است که برای اتصال دستگاه ها به یک رابط متصل می شوند. به طور معمول ، یک اتصال دهنده DIN با اندازه کامل دارای سه تا 14 پایه با قطر 13.2 میلی متر است. برای صفحه کلیدهای رایانه شخصی ، ابزارهای MIDI و سایر تجهیزات تخصصی اعمال می شود.

کانکتور پچکورد E2000

اتصال دهنده E2000 یک مکانیزم اتصال فشاری است که دارای یک کرکره اتوماتیک فلزی در کانکتور به عنوان محافظ گرد و غبار و اشعه لیزر است. طراحی یک تکه برای نصب سریع ، برای کاربردهای ایمنی بالا و قدرت بالا استفاده می شود.

تعداد فیبر: Simplex و Duplex

اتصال سیمپلکس به معنای ارسال سیگنالها در یک جهت است – سیگنال از طریق دو کانکتور سیمپلکس و یک کابل فیبر سیمپلکس از دستگاه A به دستگاه B منتقل می شود ، که از طریق همان مسیر نمی تواند از دستگاه B به دستگاه A برگردد. در مقابل ، انتقال تجدید نظر شده را می توان از طریق اتصالات دوبلکس و کابل فیبر دوبلکس ، که اتصال دوبلکس نامیده می شود ، به دست آورد. علاوه بر این ، یک اتصال فیبر سیمپلکس اغلب با یک رشته کور شیشه یا پلاستیک متصل می شود ، در حالی که اتصال فیبر دوبلکس نیاز به اتصال با دو رشته کور دارد.

 

 

فیبر نوری سیمپلکس

فیبر نوری سیمپلکس

نوع فیبر: تفاوت کانکتور فیبر مالتی مد و سینگل مد

فیبر سینگل مد  اجازه می دهد تا فقط یک حالت نور همزمان عبور کند ، در حالی که فیبر مالتی مد می تواند چندین حالت را همزمان پخش کند. تنوع در اتصالات فیبر سینگل مد و اتصالات فیبر مالتی مد به دلیل ترکیب با نوع متناظر فیبرهای نوری تأثیر دارد.

با این وجود ، با پیشرفت فن آوری ها ، اتصالات فیبر مانند SC ، LC و FC که توسط کارخانه های اتصال فیبر نوری ارائه می شوند ، با کابل های فیبر سینگل مد و مالتی سازگار هستند.و  فقط جهت شناسایی از رنگ های متفاوت استفاده میشود.

پولیش(صیقل دادن): اتصالات فیبر نوری APC / PC / UPC

با توجه به نوع پولیش ، اتصالات کابل فیبر نوری را می توان به سه نوع اتصالات PC ، UPC و APC تقسیم کرد. کد رنگ روش مناسبی را برای شناسایی این سه نوع اتصال دهنده فراهم می کند: کد رنگ PC مشکی ، کد رنگ اتصال فیبر APC سبز و اتصال UPC آبی است.

ساختار و عملکرد سه اتصال دهنده فیبر نوری نیز متفاوت است ، که منعکس کننده مقادیر افت درج و افت بازده است.  ،  تفاوت  بین کانکتور های PC ، UPC، APC این مقاله این انواع اتصال دهنده و تفاوت آنها را برای شما روشن می کند.

کانکتور apc

کانکتور apc upc pc

 

[/vc_column_text][vc_column_text]

محصولات مرتبط

[/vc_column_text][us_carousel post_type=”arionet_product” taxonomy_category=”patch-cord-fa” columns=”3″ title_size=”محصولات مرتبط” carousel_arrows=”1″ carousel_autoplay=”1″ carousel_interval=”4″][/vc_column][/vc_row]