Education

مدیا کانورتور فیبرنوری چیست؟

مدیا کانورتور poe

مدیا کانورتور فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

 مدیا کانورتور چیست : جهت تبدیل سیگنال های مورد نظر شامل اینترنت، تصویر، تلفن، صوت، اترنت و داده به سیگنال نوری برای انتقال بر روی بستر فیبر نوری در فرستنده (توسط مبدل فرستنده) و تبدبل سیگنال نوری به سیگنال خروجی در گیرنده (توسط مبدل گیرنده) استفاده می شود.

انواع مدل مدیا کانورتور فیبر نوری

  • مبدل های فیبر نوری  در ۳ نوع مدیا کانورتور (تبدیل سیگنال اترنت به نور و بالعکس)، ویدئو کانورتور (تبدیل سیگنال تصویر به نور و بالعکس) و کانورتور تلفن (تبدیل سیگنال تلفن به نور و بالعکس) ارائه می شود که این دسته بندی متناسب با نوع سیگنال ارسالی صورت گرفته استریونت تولید کننده انواع کانورتور در ایران می باشد

مدیا کانورتر فیبر نوری یا مبدل فیبر نوری، یک دستگاه مقرون به صرفه و قابل‌ انعطاف است که برای پیاده‌سازی و بهینه سازی لینک‌های فیبر در هرشبکه‌ای طراحی شده است. مدیا کانورتور فیبر نوری به دلیل انعطاف پذیری بالای‌شان گزینه بسیار مناسبی برای ارتقا عملکرد شبکه‌ها هستند.

اگر فاصله بین دو دستگاه شبکه بیشتر از فاصله انتقال کابل‌کشی مسی باشد. داشتن اتصال فیبر نوری ضروری است. مدیا کانورتر در شبکه‌های کلان شهری استفاده می شودو به انتقال داده‌ها به مشتریان و موسسات می‌پردازد.

اتصالات از نوع سیم مسی به فیبر، یا فیبر به فیبر هستند.

مبدل فیبر نوری مس به فیبر  چیست؟

تبدیل مس به فیبر که توسط مدیا کانورتر فیبر نوری  انجام می‌شود. به دو دستگاه شبکه‌ای که پورت‌های مسی دارند در فاصله‌های طولانی با استفاده از کابل‌کشی فیبر نوری به هم متصل شوند. به این ترتیب از داده‌ها در برابر نویز و مداخلات محافظت می‌کند. مدیا کانورتور فیبر نوریاتصال به دستگاه‌های شبکه، شبکه پرسرعت، گیگ و 10G را ممکن می‌سازد.

دستگاه‌های TDM برای توسعه پروتکل های مخابراتی TDM اتصالات مسی استفاده می‌شوند؛ دستگاه‌های سریال به فیبر نیز توسعه فیبر را برای اتصالات سریال پروتکل مسی ممکن می‌سازد.

مبدل فیبر نوری فیبر به فیبر‏ چه کاربردی دارد؟

مدیا کانورتر فیبر نوری همچنین تبدیل فیبر به فیبر را از فیبر مالتی مود به فیبر سینگل مود امکان‌پذیر می‌کند.مدیا کانورتور با استفاده از جریان داده دوسویه (BIDI) یک لینک فیبر دوگانه را به فیبر سینگل تبدیل می‌کند  و از تبدیل طول موج پشتیبانی کند. مبدل مالتی مود به سینگل مود معمولا زمانی مورد نیاز است که تجهیزات موروثی ارزان قیمت از پورت‌های مالتی مود استفاده می‌کنند. ولی لازم است اتصال به دستگاه‌های سینگل مود برقرار شود.

ویژگی‌های یک ‎مدیا کانورتور
  • فواصل شبکه را با تبدیل UTP به فیبر و گسترش پیوند فیبرها می‌گستراند
  • مانع از سرمایه‌گذاری در دستگاه‌های موجود پیشین می‌شود
  • پتانسیل فیبر موجود را با طول موج WDM افزایش می‌دهد
 دسته بندی انواع مبدل فیبر نوری بر اساس عملکرد

انواع مبدل فیبر نوری یا مدیا کانورتور فیبر نوری مدیریتی، غیرمدیریتی، PoE. مستقل، مبتنی بر شاسی، مینی و مدیا کانورتر صنعتی وجود دارد.

مبدل فیبر نوری مدیریتی

مبدل فیبر نوری مدیریتی، عملکرد نظارت بر شبکه، شناسایی خطا و مدیریت از راه دور را مهیا می‌کند و به مدیران شبکه اجازه کنترل کامل داده‌ها پهنای باند و ترافیک داده را می‌دهد.

مبدل فیبر نوری مدیریتی گران‌تر از مبدل غیرمدیریتی است و به خاطر امنیت، قابل اعتماد بودن و مدیریت بهترشان، برای محیط‌های پیچیده‌تر مانند مراکز داده بزرگ و شبکه‌های سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مبدل فیبر نوری غیرمدیریتی

مدیا کانورتور فیبر نوری غیرمدیریتی از نوع plug & play هستند و نصب و استفاده از آن برای تازه‌کارها بسیار ساده است. این دستگاه اتصال ساده‌ای بین دستگاه‌ها برقرار می‌کند ولی نظارت و مدیریت عملکرد را فراهم نمی‌کند.

مبدل فیبر نوری PoE

مدیا کانورتور PoE برای توسعه مسافت انتقال فیبر قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای دستگاه‌های دارای PoE استفاده می‌شود و توان برقی مورد نیاز برای دستگاه‌ها را از طریق همان سیم‌های مسی موجود برای انتقال داده‌ها فراهم می‌کند.

از این مدیا کانورترها می‌توان برای برق‌رسانی به تلفن‌های IP، تجهیزات ویدیو کنفرانس، دوربین‌های IP و دستگاه‌های وای فای از طریق کابل کشی سیم مسی استفاده کرد.

مبدل فیبر نوری مستقل یا دسکتاپ

مدیا کانورتور فیبر نوری دستگاه‌های مستقل سایز کوچک و نصب ساده‌ای دارند و در قیمت و فضای نصب صرفه جویی مي‌کنند. این دستگاه‌ها در محیط‌هایی که فضای محدودی دارند مناسب هستند، مانند اطاقک‌های مخابراتی یا جعبه توزیع.

مبدل فیبر نوری مبتنی بر شاسی یا رکمونت

مدیا کانورتور فیبر نوری مبتنی بر شاسی دارای چندین مدیا کانورتر مستقل و یک شاسی با قابلیت قرارگیری چند کانورتر هستند. این دستگاه‌ها در شبکه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند مراکز داده‌ها.

مبدل فیبر نوری صنعتی

مدیا کانورتور فیبر نوری صنعتی به صورت ویژه برای محیط‌های سخت طراحی شده است و تبدیل مدیا را در دمای بین -40 ℃ تا +85 ℃، شوک شدید و لرزش امکان پذیر می‌کند. آن‌ها عموما در اتوماسیون ساختمان، حفاری نفت و گاز و معدن‌، مدیریت ترافیک، وضع هوا و دیگر کاربردهای صنعتی و فضای باز استفاده می‌شوند.

عوامل تاثیر در قیمت مدیا کانورتور فیبر نوری

در قیمت یک مدبا کانورتور عوامل مهمی تاثیر گذار  می باشند به می توان از مهمترین عوامل به کیفیت و نوع چیپست بکار رفته در انها اشاره کرد و همچنین سرعت مبدل فیبر نوری از عوامل تاثیر گذار می باشد.