Education

تفاوت بین ماژول سینگل مد و ماژول مالتی مد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تفاوت بین ماژول نوری سینگل مد و مالتی مد

دو نوع ماژول فیبر نوری SFP وجود دارد ، ماژول فیبر نوری سینگل مد و SFP مالتی مد ، هر دو با یک نوع فیبر نوری متفاوت کار می کنند. فیبرهای سینگل مد  با ماژول سینگل مد استفاده می شود ، در حالی که فیبرهای نوری مالتی مد با فرستنده های گیرنده SFP مالتی مد استفاده می شود.  تفاوت بین هر دو را مورد بحث قرار می دهیم و هنگام استفاده از آنها باید به چه نکاتی توجه کنیم.

ماژول نوری SFP سینگل مد چیست؟

فیبر سینگل مد (SMF) دارای پذیرش های بسیار نزدیک برای استفاده از نوری است. هسته این نوع فیبر بسیار کوچک است (حدود 9 میکرومتر) و طول موج لیزر منتقل شده باریک تر است.

این به فیبر سینگل مداجازه می دهد تا پهنای باند بسیار بالاتری داشته باشد و در مسافت های بسیار طولانی تری در انتقال باشد.ماژول سینگل مد بیشتر در طول موج 1310 نانومتر و 1550 نانومتر کار می کنند و معمولاً در فواصل انتقال طولانی تر استفاده می شوند و از 2 تا 160 کیلومتر می رسند.

دو فیبر سینگل مد برای انتقال استفاده می شود ، یکی برای انتقال و دیگری برای دریافت سیگنال نوری از SFP. همچنین SFP های Single-mode Bidi با اتصال Simplex وجود دارند که به صورت جفت استفاده می شوند ، اگر 1310 نانومتر منتقل شود و 1550 نانومتر طول موج را در یک انتهای آن دریافت می کند ، سپس SFP دیگر باید در 1550 نانومتر و در 1310 نانومتر دریافت کند.

با استفاده از SFP های Bidi این امر از طریق تکنیک WDM امکان پذیر است ، که امکان انتقال و دریافت طول موج های مختلف بر روی یک فیبر را فراهم می کند.

فیبر مالتی مد

فیبر مالتی مد (MMF) دارای هسته بسیار بزرگتری (50 میکرومتر) است و معمولاً از طول موج نور طولانی تری استفاده می کند. به همین دلیل در فیبر نوری ، نوری که با فیبر مالتی مد استفاده می شود توانایی بیشتری برای پذیرش نور لیزر دارد.

نوری که با فیبر مالتی مد استفاده می شود در مقایسه با آنهایی که با فیبر سینگل مد استفاده می شود ارزان تر است. SFP های مالتی مد معمولی بیش از 850 نانومتر طول موج دارند و فقط برای انتقال مسافت های کوتاه معمولاً از حدود 100 تا 550 متر استفاده می شوند. اگرچه فیبر مالتی مد قادر به انتقال سیگنال برای مسافت طولانی تری نیست ، اما در ترکیب با فرستنده و گیرنده های مالتی مد ارزان ترین راه حل برای مسافت های کوتاه است.

از آنجا که این دو نوع فیبر ، سینگل مد و مالتی مد با یکدیگر سازگار نیستند. یکی از دلایل اصلی ناسازگاری می تواند انتخاب طول موج اشتباه و در نتیجه منبع لیزر اشتباه باشد ، آنچه منجر به این واقعیت می شود که اندازه هسته فیبر اشتباه است و بنابراین انتقال داده ها انجام نمی شود.

هنگام انتخاب ماژول SFP مناسب ، باید فاصله انتقال و طول موج مورد نظر خود را بررسی کنیم. این به ما در انتخاب کارآمدتر ماژول های SFP دقیق کمک می کند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

محصولات مرتبط

[/vc_column_text][us_carousel post_type=”arionet_product” taxonomy_category=”%d9%85%d8%a7%da%98%d9%88%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%b1%db%8c-sfp” columns=”3″ title_size=”محصولات مرتبط” carousel_arrows=”1″ carousel_autoplay=”1″ carousel_interval=”4″][/vc_column][/vc_row]