media converter-fa-list

تفاوت EPON و GPON

تفاوت اصلی EPON و GPON

EPON و GPON به عنوان دو عضو اصلی دسترسی به شبکه نوری ، هر یک مزایای خاص خود را دارند ، رقابت متقابل ، مکمل یکدیگر هستند ، در ادامه به تفاوت اصلی EPON و GPON  می پردازیم .

سرعت انتقال

EPON با استفاده از کدگذاری خطی 8b / 10b ، نرخ واقعی 1Gbps ، دانلود و اپلود 1.25Gbps را ارائه می دهد.

GPON از سطوح مختلف نرخ پشتیبانی می کند ، که می تواند از سرعت اپلود و دانلود  متقارن و  نامتقارن ، 2.5 مگابیت بر ثانیه یا 1.25 گیگابیت بر ثانیه ، اپلود 1.25 گیگابیت بر ثانیه یا 622 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. با توجه به تقاضای واقعی ، GPON سرعت دانلود و اپلود را تعیین می کند.

در نتیجه  در تفاوت اصلی EPON و GPON از لحاظ سرعت دانلود و اپلود : GPON بهتر از EPON است.

عملکرد و نگهداری OAM

EPON بر OAM تأکید زیادی نمی کند ، فقط نشانگر خطای ONT دور ، حلقه برگشت و نظارت بر لینک را تعریف می کند و پشتیبانی اختیاری است.

GPON PLOAM (PhysicalLayerOAM) را در لایه فیزیکی ، OMCI (ONTManagementandControlInterface) را در لایه بالا و مدیریت OAM را در سطوح مختلف تعریف می کند. PLOAM برای رمزگذاری داده ها ، تشخیص وضعیت ، نظارت بر خطاها و سایر عملکردها. پروتکل کانال OMCI برای مدیریت خدمات تعریف شده در لایه بالا ، از جمله مجموعه پارامترهای عملکرد ONU ، نوع و مقدار خدمات T-CONT ، پارامترهای QoS ، اطلاعات پیکربندی درخواست و آمار عملکرد استفاده می شود. کانال OMCI به طور خودکار سیستم را در جریان رویدادها ، عیب یابی ، عملکرد و مدیریت ایمنی قرار می دهد.

در نتیجه تفاوت اصلی EPON و GPON از لحاظ عملکرد و نگهداری : GPON بهتر از EPON است.

تفاوت اصلی EPON و GPON از لحاظ کپسوله کردن لایه پیوند و پشتیبانی چند سرویس

همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است ، EPON از یک قالب ساده داده اترنت پیروی می کند ، اما یک پروتکل کنترل نقطه به چند نقطه MPCP 64 بایتی را در سرصفحه اترنت اضافه می کند تا تخصیص پهنای باند ، دور پهنای باند ، کشف خودکار در سیستم EPON ، محدوده و کار دیگر تحقیقات زیادی در مورد پشتیبانی از خدمات غیر از سرویس های داده مانند سرویس های همگام سازی TDM انجام نشده است. بسیاری از تولیدکنندگان EPON برخی محصولات غیر استاندارد را برای حل این مشکل توسعه داده اند ، اما آنها ایده آل نیستند و برآوردن الزامات QoS کلاس حامل دشوار است.

GPON بر اساس یک لایه کاملاً جدید همگرایی حمل و نقل (TC) است که می تواند خدمات متنوع در سطح بالا را در تصویر 2 نشان دهد. به با توجه به این واقعیت که برنامه های خودپرداز در حال حاضر محبوب نیستند ، GPON که فقط از کپسوله سازی GFP پشتیبانی می کند ، در دسترس است. دستگاه lite به وجود آمد ، این دستگاه خودپرداز را از پشته پروتکل برای کاهش هزینه ها استفاده کرد.

تفاوت اصلی EPON و GPON در پروتکل GFP

GFP یک پروتکل لایه پیوند جهانی برای انواع خدمات است که توسط ITU تعریف شده است. 7041. چند تغییر در GFP در GPON اعمال شد. PortID در سر فریم GFP برای پشتیبانی از چند پورت چند پورت معرفی شد. یک شاخص تجزیه قطعه نیز برای افزایش پهنای باند موثر سیستم معرفی شد. و تنها از حالت پردازش داده برای داده های با طول متغیر بدون حالت پردازش داده محور مبتنی بر داده پشتیبانی می کند ، GPON دارای قابلیت حمل چند سرویس قوی است. لایه TC GPON اساساً همزمان است و از یک فریم استاندارد 8kHz (125μm) با طول ثابت استفاده می کند ، که GPON ها را قادر می سازد تا از زمان به لحظه به پایان و سایر خدمات شبه همزمان پشتیبانی کنند ، به ویژه به طور مستقیم از خدمات TDM ، به اصطلاح NativeTDM پشتیبانی می کند. ، GPON از خدمات TDM پشتیبانی “طبیعی” دارد.

GPON و GPON نقاط قوت و ضعف خود را دارند. GPON از شاخص عملکرد برتر از EPON است. با این حال ، EPON مزایای زمان و هزینه را دارد.  GPON برای مشتریانی با پهنای باند بالا ، چند سرویس ، QoS و الزامات امنیتی و فناوری ATM به عنوان زیرساخت مناسب تر خواهد بود. برای مشتریان حساس به هزینه ، QoS ، امنیت ، مشتریان کم تقاضا ، EPON مناسب تراست.